فعال کردن گسل مذهبی _ قومیتی با مهره تکفیری
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۷۰۱۱
حمله با سلاح سرد به سه طلبه مشهدی در صحن پیامبر اعظم حرم امام رضا(ع) خبری بود که سهشنبه هفتهگذشته طی خبری فوری منتشر شد و فضای رسانهای کشور را تحتتاثیر قرار داد.
به گزارش قدس آنلاین، حمله با سلاح سرد به سه طلبه مشهدی در صحن پیامبر اعظم حرم امام رضا(ع) خبری بود که سهشنبه هفتهگذشته طی خبری فوری منتشر شد و فضای رسانهای کشور را تحتتاثیر قرار داد.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ممکن است وجود حرم مطهر امام رضا(ع) و فراوان بودن حوزههای علمیه در مشهد این تصور را برای بسیاری از مردم بهوجود بیاورد که استان خراسان رضوی به لحاظ مذهبی، جمعیتی یک دست شیعی دارد. این درحالی است که در برخی از مهمترین شهرهای مرزی این استان نظیر سرخس، تایباد و تربتجام بیش از۵۰ درصد جمعیت شهرستان مردمانی پیرو مذهب تسنن هستند و بهعلاوه این شهرها جمعیت قابلتوجهی از اهل تسنن نیز در خود مشهد مقدس ساکن هستند.
تصور غلط از فضای مذهبی استان خراسان رضوی اگر افکار مدیران نهادهای سیاستگذار را نیز تحتتاثیر قرار دهد، ضمن اینکه میتواند منجر به اعمال سیاستهای وحدتشکن شود، زمینه را برای سوءاستفاده و تفرقهافکنی گروهها و دولتهای معاند نیز فراهم میکند. نمونه طراحی برای اختلاف را در کنشهای اخیر رسانههای خارجنشین شاهد بودیم. بعد از حمله به دو طلبه اهل سنت در گنبدکاووس علیرغم اینکه منابع رسمی شخصی بودن این جنایت را تایید کردند، رسانههای فارسیزبان خارجنشین با طرح گمانههایی غلط و جانبدارانه عوامل اعتقادی را عامل حمله به این دو طلبه اهل سنت معرفی میکردند. سهروز بعد از این حادثه و درحالیکه جامعه هنوز در شوک جنایت گنبدکاووس بود، جنایت دیگری با هدف تکمیل پازل تفرقهافکنی در شهر مشهد رخ داد. روز سهشنبه جوانی ۲۱ ساله، مهاجر و ازبکتبار به نام عبداللطیف مرادی تحتتاثیر تفکرات تکفیری خود با سلاح سرد به سه روحانی شیعه در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر امام رضا(ع) حمله میکند و یکی از آنها را به شهادت میرساند. بعد از انتشار تصاویر این جنایت در فضای مجازی همزمان با جریحهدار شدن افکار عمومی، عدهای سعی کردند از فضای احساسی پیشآمده در جهت ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی استفاده کنند، درحالیکه در شرایط کنونی با توجه به تجربه تلخ دعواهای قومی مذهبی در کشورهای منطقه همگان به این مساله مهم واقفند، نسبت غلط دادن این تفکر جنایتکارانه به برادر اهل سنت خطایی است که دامنه بحران به گسترش داده و موج انتقام جویی مسلمانان را علیه یکدیگر بهراه میاندازد. از طرفی در آن سوی ماجرا بلافاصله بعد از حادثه تلخ مشهد علمای اهل سنت خراسان رضوی این جنایت را محکوم کردند، مولوی توکلی امامجمعه اهل سنت تایباد گفت: «این حمله را محکوم میکنیم و درحقیقت پشتصحنه این حمله استکبار جهانی است.»
مولوی شریفالدین جامی، امامجمعه اهل سنت تربتجام نیز در این رابطه اظهار داشت: «از دیدگاه ما مردم اهل سنت تجاوز کردن به اولیاءالله بهخصوص امام رضا(ع) حرام است.»
اگرچه موضع سریع علمای اهل سنت استان خراسان رضوی و اعلام محکومیت این جنایت منجر به مرزبندی بهموقع با عوامل وحدتشکن شد اما برای جلوگیری از چنین حوادثی در آینده صرفا به اعلام موضع نمیشود اکتفا کرد. نهادهای فرهنگی و متفکران مذهبی اهل سنت و اهل تشیع باید با توجه به فضای مذهبی حاکم بر استان خراسان رضوی بهخصوص در مناطق حاشیهای مشهد و شهرهای مرزی تلاش ویژهای را جهت معرفی ارزشهای انسانی دین اسلام به مردم بهکار گیرند تا در درازمدت تداعی چهره غلط از مذاهب اسلامی در این استان دستمایهای برای تفرقه قرار نگیرد. نزاع ایرانی_ افغانستانی
قرابت نزدیک فرهنگی و شرایط کشور جنگزده افغانستان ایران را به مقصد مناسبی به مهاجران افغانستانی تبدیل کرده است.
آنطور که امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در نشست همسایگان افغانستان که اخیرا در چین برگزار شد پنجمیلیون مهاجر افغانستانی درحالحاضر در ایران سکونت دارند. این سکونت اما اکنون سابقه تاریخی پیدا کرده و سرنوشت مردم دو کشور را تا حد زیادی بههم گره زده است. حضور مهاجران افغانستانی در جنگ هشتساله ایران و حضور آنها درکنار نیرویهای ایرانی در نبرد علیه تکفیریها در سوریه نمونههایی از تاثیرات مثبت حضور مهاجران افغانستانی است. تاریخچه مثبت حضور اتباع افغانستان در ایران نشاندهنده وجود ظرفیتی است که ایران میتواند برای ایجاد قدرت نرم و جلوگیری از تنش با حکومتهای افغانستان از آن بهره ببرد. حکومتهایی که از زمان شکلگیری افغانستان همواره تحتتاثیر قدرتهای خارجی با ایران دچار چالش بودهاند.
اگرچه سکونت غیرقانونی بسیاری از مهاجران افغانستانی که هویتشان ثبت نشده است چالشهایی را نیز برای ایران ایجاد کرده است اما وجود چالش در مدیریت حضور مهاجران نباید منجر به نادیده انگاشتن تعاملاتی شود که در چند ۱۰ سال حضور اتباع افغانستانی در ایران ایجاد شده است.
نادیده انگاشتن این همبستگی بین دو ملت و بیان اظهارات تفرقهانگیزانه و غیرکارشناسی منجر به تهییج احساسات خشونتآمیز مردم دو کشور علیه یکدیگر شده و بحرانهای امنیتی شدیدتری را ایجاد میکند و توقع میرود حداقل مسئولان امنیتی چنین ملاحظهای را بهتر درک کنند.
اما سهشنبهشب محمود احمدیبیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در اظهارنظری عجیب و کنایهآمیز در توئیتر نوشت: «حمله گستاخانه تبعه افغانی به سه روحانی در صحن حرم مطهر امام رضا(ع) نشان از اتفاقات ناخوشایند توسط مهاجران بیهویت افغانی برای کشور در آینده دارد. حمایت از طالبان منفور لکه ننگی برای ماست. تا دیر نشده باید همه اینها را بدون هیچ دفعالوقتی از کشور اخراج کرد. فقط استان تهران توسط یک میلیون و ۶۰۰ هزار افغانی محاصره شده است.»
احمدیبیغش درحالی ایران را متهم به حمایت از طالبان میکند که تاکنون هیچ مقام رسمی در ایران چنین چیزی را مطرح نکرده و حتی سفارت طالبان در ایران نیز بازگشایی نشده است.
استفاده از عباراتی نظیر محاصره تهران و طرح ایده خروج بدون دفعالوقت نشان از احساسی و غیرکارشناسی بودن اظهارات این عضو کمیسیون امنیت ملی دارد.
بیان چنین اظهاراتی آن هم درست در همان روزی که بیبیسی فارسی بلافاصله بعد از جنایت در حرم رضوی در مصاحبهای جهتدار به سراغ ذبیحالله مجاهد رفته و این بعد از حرفهای او را بازنشر میکند: «افغانها در ایران با برخورد نادرست مواجه هستند» و«از ایران میخواهیم مهاجران افغان را آزار و اذیت ندهد.» صرفا به تکمیل شدن پازل ایجاد تفرقه و تقابل ایرانی، افغانستانی کمک میکند که جریان استعمار آن را طراحی کرده و غولهای رسانهای نیز به اجرا آن مشغول هستند.
بیبیسی در ادامه این مصاحبه در اظهارنظری غیرمستدل بدون اشاره به مصداق خاصی مینویسد: «اخیرا گزارشهایی از مخالفتهایی با حضور مهاجران افغان در برخی از شهرهای ایران منتشر شده است، ویدئوها و عکسهایی از بدرفتاری نشر شده که در شبکههای اجتماعی واکنشهایی داشته است.»
در چنین فضایی که جریان رسانهای غربی سعی در به آشوب کشیدن آن دارد واضح است که بحث در مورد دوگانهسازی ایرانی و افغانستانی برای امنیت ملی ایران چیزی جز تنش درپی ندارد.
چنین چالشی در مورد خراسان رضوی که ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و یکی از دروازههای ورود مهاجران این کشور به ایران است و بهطور ویژهتر شهر مشهد که یکی از کانونهای میزبانی از مهاجران افغانستانی بوده و بیش از ۹۰ درصد از مهاجران افغانستانی خراسان رضوی را در خود جای داده است شدت بیشتری یافته و اظهارنظر درمورد نیز آن دقت بیشتری را میطلبد.
ارائه پاسخهای غیرمنطقی و هیجانی به چالشهای حضور مهاجران افغانستانی نظیر اخراج آنها بدون توجه به پیوستگیهای چنددههای بین دوملت و نیز بدون در نظر گرفتن تفاوتهای افراد فقط مساله را پیچیدهتر میکند.
قبل از هرگونه تصمیمی واضح است که مهاجران حاضر در ایران باید به لحاظ هویتی شناسایی شوند تا متناسب با شرایط هر فرد نظیر مدت حضور در ایران و روابط خانوادگی او برای چگونگی حضور یا عدمحضور وی تصمیمگیری صورت گیرد. نزاع فرهنگی
گره خوردن نام مشهد به نام امام رضا(ع) یک عبارت را به ادبیات نهادهای سیاستگذار در مشهد اضافه کرده است. «حفظ حرمت امام رضا» تعبیری است که بر بسیاری از سیاستهای فرهنگی این شهر سایه افکنده است. تعبیری که سیداحمد علمالهدی امامجمعه مشهد نیز بارها آن را مورد تاکید قرار داده است.
نمونهای از این سیاست را در ماجرای جلوگیری از ورود بانوان به استادیوم امام رضا مشهد شاهد بودهایم. اگرچه یعقوب علی نظری، استاندار خراسان رضوی به صراحت به نقش علمالهدی در حواشی مشهد را رد کرده و گفته است: «در رسانهها میخواهند حواشی ورزشگاه امام رضا(ع) را به نماینده ولیفقیه در استان نسبت دهند، درحالی که ایشان اصلا در آن مقطع در استان حضور نداشت.» اما او با بیان اینکه در مشهد همه امور باید حول فرهنگ رضوی رقم بخورد تلویحا فضای متفاوت سیاستگذاری در مشهد را نیز تایید کرده است. نظری دراینباره عنوان کرد: «باید حرمت امام هشتم در این شهر حفظ شود. بنابراین اگر بحثی در ارتباط با موضوعات مختلف مطرح میشود، به دلیل لزوم حفظ این حرمت است و نمیتوان آن را به دستور شخص خاصی مرتبط دانست.»
اگرچه حتی رئیسجمهور و دادستان کل کشور نیز اتفاقات مشهد را نادرست توصیف کرده و وعده برخورد با خاطیان را دادند اما درنهایت هیچکس پاسخی به مساله ورود زنان به استادیوم نداد و صحبتهایی که در مورد بسترسازی برای حضور بانوان میشود نیز هیچگاه بهطور دقیق این بستر مورد نیاز را توصیف نکرده است.
در مشهد اما احمد علمالهدی حداقل به لحاظ سلبی نظر دقیقتری در مورد ورود بانوان داده است. او در واکنش به مسابقه قبلی ایران مقابل عراق که تعدادی از زنان اجازه حضور در مسابقه را داشتند، در خطبههای نمازجمعه مشهد گفته بود: «حضور خواهران در تماشای فوتبال باید صیانت شود. شما زحمت کشیدید جا را جداگانه کردید و فاصله انداختید و متشکر هستیم. اما آن صیانتی که بنده گفتم، نشد. بنده عرض کردم صیانت باید کامل شود، صیانت کامل نیست، با برنامههای دیروزی که خواهران رفتند در زمین فوتبال، صیانت از خواهران بهطور کامل حفظ نشد، حرکتهایی صورت گرفت اما صیانت کامل نشد، باید کامل شود؛ اصلا جایگاه خواهران باید در وضعی باشد که هیجانات خواهران در تماشای فوتبال به جایی منعکس نشود که دیروز اینطور نبود.»
چنین حساسیتی درمورد سایر مباحث فرهنگی ازجمله برگزاری کنسرت نیز تاکنون در مشهد اعمال شده است. این نگاه اما تنها نگاه غالب در مشهد نیست و منتقدان جدی نیز داشته است. خروجی این تضاد فرهنگی درنهایت مصادیق بحرانی نظیر آنچه در مورد ورود بانوان به استادیوم امام رضا(ع) را رخ داد در پی خواهد داشت.
جلوگیری از ایجاد چنین بحرانهایی نیازمند اعلام و اعمال سیاستهای مشخص و مبتنیبر قانون در تمام نقاط کشور است. انتهای پیام منبع: فرهیختگان
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: امام رضا ع افغانستان آیت الله علم الهدی مشهد مهاجران افغانستانی استان خراسان رضوی حضور مهاجران ورود بانوان امام رضا ع تحت تاثیر رسانه ای اهل سنت سه شنبه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۷۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ساخت سریالهای جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون
پیمان جبلی در حالی از بررسی چند عنوان جدید برای شروع تولید الف ویژههایی در فضای تاریخی و دینی خبر میدهد که در این حوزه سالهاست بسیاری از کارشناسان به کمکاریهایی اشاره دارند خصوصاً ساخت سریال و فیلمی درباره امام صادق(ع) که ضرورت آن احساس میشود. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اگرچه تلویزیون این روزها مشغولِ ساخت سریال «سلمان فارسی» و آمادهسازی مراحل تولید سریال «موسی(ع)» را در دستور کار خود دارد اما از سالهای قبل درباره ساخت نسخه سریالی «ملک سلیمان» صحبت میشد یا مراحل پژوهش ساخت سریالی درباره شهیدان صیاد شیرازی و حسن باقری و برخی از مجموعههای «الف ویژه» دیگر؛ اما همه اینها در همان مرحله گفتار باقی مانده و خبری از تولید آنها نشده است. در حالی که هر روز خلأ ساخت سریالهای مذهبی بیشتر احساس میشود.
سریالهایی که هر بار روی آنتن آمدهاند توجه طیف گستردهای از مخاطبین را به جعبه جادو جلب کردهاند. یا به نوعی دوباره مخاطب را با آنتن تلویزیون آشتی میدهد که این روزها کمتر کارهای جاندار با محتوا میبینند. این تأثیرگذاری حوزه دینی و مذهبی تلویزیون با سریالهای «امام علی(ع)»، «مختارنامه»، «یوسف پیامبر»، «اصحاب کهف»، «امام رضا»، «تنهاترین سردار» و حتی «صاحبدلان» که این روزها دوباره تکرار میشوند نشان داده که چقدر مؤثر، مفید و پرطرفدار است. اما سالهاست که بهغیر از گام برداشتن برای ساخت سریال «سلمان» و «موسی(ع)»، کاری برای امامان معصوم انجام نمیدهیم.
تماشای سریالهای دینی، جوانان را به مطالعه تاریخ اسلام علاقهمند کرده است
همیشه سریالهای دینی و مذهبی باعث شدهاند بسیاری از افراد بهویژه جوانان به مطالعه تاریخ اسلام علاقهمند شوند. فارغ از هر نوع پرداخت دینی و مذهبی دیگر، اولویت ما باید ائمه معصومین(ع) باشد و محدودیت در بهتصویر کشیدن چهره امامان معصوم بهانه خوبی برای نپرداختن به زندگی آن بزرگواران نیست. اکنون پرداختن به شخصیت امام صادق(ع) و ابعاد علمی و فقهی زندگی ایشان، ضروری بهنظر میرسد.
در تحقیق و بررسیها آمده که قرار بود دهه 1380 تلویزیون سریالی ویژه امام صادق(ع) ساخته و پرداخته کند. اتفاقاً آن روزها نام مهدی سجادهچی هم بهعنوان نویسنده این سریال تلویزیونی اعلام شد. اما برای این کار هیچوقت اتفاقی نیفتاد تا به مراحل تولید برسد و یک تیم سوری و کویتی وارد عمل شدند و سریالی بهنام «امام الفقها الصادق(ع)» جلوی دوربین بردند در حالی که قرار بود سریال این حضرت ابتدا در صداوسیمای جمهوری اسلامی ساخته شود. «سامی جنادی» نام کارگردان سوری این سریال است.
در خلاصه داستان این سریال، آمده است: گفته شده او (امام صادق(ع)) نخستین مدرس علم کیمیا بوده است که جابربن حیان بهدست او پرورش یافته است و «صادق» خوانده شده است. برخی از رسانهها اعلام کردند که این سریال با توجه به نامش نگاهی به تربیت شدن ائمه اربعه اهلتسنن بهدست مبارک امام صادق(ع) داشته باشد.
خبرهایی از ساخت سریال امام صادق(ع) پخش شد اما خودِ سریال آماده نشد!
بالأخره هر کمپانی، تلویزیون و نهاد فرهنگی در کشورهای مختلف، سَنگ فرهنگ و اندیشههای خودش را به سینه میزند و اگر ما همینطور در ورطه غفلت بهسر ببریم، از دین، دیانت، تمدن و فرهنگمان چیزی باقی نمیماند و همه را با ساخت آثار فرهنگی و هنری خاصّ خودشان مصادره میکنند، در صورتی که همگان میدانند امام صادق(ع) رئیس مذهب شیعهاند و شیعه باید حرفهای جدّی درباره این امام همام بزند. در سال 1382 خبرهایی درباره ساخت سریال امام صادق(ع) در سیمافیلم منتشر شد و اما هنوز منتظریم تا این مفاهیم ارزشمند را جلوی دوربین ببینیم.
اما نهتنها خبری از این سریال نشد بلکه سالهای بعد کاری تحت عنوان «جابربن حیّان» به آنتن رسید که در گوشهای از اتفاقات شاگرد معروف حضرت یک نگاه کوچک و کوتاهی به حضرت داشت و کماکان تلویزیون خودش را درگیرِ سریالهای سطحی، پیشپاافتاده، زودگذر و تحت لوای لوکیشنهای آپارتمانی کرده است. شاید به این باور نرسیده که چقدر فرهنگ دینی و اسلامی ما نیازمند کارهای مؤثر و باورساز است.
بعد از اینهمه سال هنوز هم مهدی سجادهچی بهعنوان نویسنده آن سریال دغدغه دارد برای امام صادق(ع) کاری ساخته شود. او همچنین چندی قبل به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفته بود: آن زمان این روال بود که زندگی ائمه اطهار در تلویزیون بهتصویر کشیده شود اما بعد از مدتی اشتیاق و انگیزه، بهیکباره اراده دوستان برای انجام چنین کار مهم و مؤثری، در سیما فیلم به پایان رسید. در میانههای راه تحقیق، پژوهش و نگارش، کار متوقف شد و تا امروز هم هیچ خبری از آن نشد. نهتنها در این سالها هیچ صحبت دیگری با من نشد و حتی جایی ندیدم دغدغهای برای ساخت سریالی درباره امام صادق(ع) بهوجود بیاید. "بهسراغ این وقایع مهم تاریخی و مذهبی نرفتن کار اشتباهی است و یک طیف گستردهای از مخاطبین را از دست میدهد."
غربیها با سریالهایی به دنبال تحریف در دین و تاریخاند
اساساً باید از مدیران مربوطه پرسید که وقت آن نرسیده کاری برای شیعه، رئیس مذهب شیعه و آغازگر فصل جدیدی از اتفاقات شیعه، ساخته شود؛ البته درست است که ما درباره احیای فرهنگ جهاد و شهادت در ساخت یک کار خوب برای خانوادههای شهدایمان، هم نتوانستهایم کار تأثیرگذار و فاخری ارائه دهیم اما جامعه دینی و مذهبی ما منتظر یک نگاه شیعه در یک مجموعه تلویزیونی بهنام امام صادق(ع) است.
هر روز این خلأ جدّیتر میشود؛ چون به کارهای زودبازده و اصطلاحاً کم تأثیرگذار بیشتر بودجه و میدان اختصاص داده میشود که هیچکدام نتوانستهاند اقبال مخاطب را نسبت به خودشان جلب کنند. در حالی که هنوز مخاطب طرفدار همان قدیمیها و نوستالژیهای تلویزیونی است که بخش عمدهای از آنها به همین آثار مذهبی و دینی برمیگردد. اما چرا امروز بیش از هر برههای اهمیت دارد واردِ ساخت کارهای دینی و مذهبی بشویم و یا این حوزه را بیشتر جدّی بگیریم؟! چون غربیها با ساخت سریالها و فیلمهای نامربوط تیشه به ریشه اعتقادات و شرعیات دینی جوامع اسلامی میزنند باید از آثار دینی و مذهبی حمایت کرد، البته کارهایی میسازند که در داخل توجهات بسیاری را جلب میکند اما بهلحاظ بینالمللی نتوانستهاند تأثیرگذاری داشته باشند.
علت ممنوعیت سریال مصری "حشاشین"؛ تحریف تاریخ ایرانگفتوگو با رئیس صداوسیما درباره فقدان آثار دینی و الف ویژه
با پیمان جبلی رئیس صداوسیما درباره این خلأها و کمبودها و همچنین کمکاری که در حوزه ساخت آثار درباره فلسطین و حقایقی از جنایتهای اسرائیل صحبت کردیم؛ او با اشاره به اضافه شدنِ چند الف ویژه جدید به خبرنگار تسنیم گفت: «یکی از دستورکارهای جدّی سیمافیلم در سال جاری تعیین عنوان سوم الف ویژه تاریخی که کلید بخورد و تولید آنها آغاز شود. در حال حاضر دو سه عنوان در حال بررسی است. علیرغم اینکه تولید الف ویژهها هزینه سنگین و برنامهریزی بسیار دقیق و زمانمندی را نیاز دارد اما فکر میکنیم علاوه بر این دو سریال الف ویژه که در دست ساخت داریم بایستی یک یا دو عنوان دیگر پیش تولید آن را آغاز کنیم تا به تدریج الف ویژههای فعلی به مراحل پایانیاش میرسد وارد تولید و پستولید سریالهای بعدی برسیم. امیدواریم بتوانیم به گونهای طراحی کنیم در طول سالهای آینده هر هفته یک اپیزود الف ویژه پخش کنیم و متناسب با تولید انشاءالله این تأمین را در جدول پخشمان داشته باشیم.»
«وعده صادق» محقق شد؛ اما وعده ساخت «بازماندهها» خیر!وی در خصوص کمکاریها در حوزه ساخت آثار درباره فلسطین به این نکته اشاره کرد: حتماً درباره جریان تحریف در این حوزه درست اشاره کردید. چون دشمنان با برنامههایی که در هالیوود و نتفلیکس میسازد عملاً تلاش میکنند یک موضوع حق را به باطل تبدیل کند و واقعیت را در مقابل چشم جهانیان تحریف کند. وظیفه ما بسیار سنگین است. شاید تواناییهای فنی ما با کشورهای غربی برابری نکند اما حرف حقی که ما، مردم فلسطین و مردم منطقه میزنند قطعاً بر فناوری غلبه پیدا میکند؛ همانطور که در ماجرای طوفانالاقصی و ماجرای غزه همگان حقیقتها را دیدند.
باید به سرعت عقبماندگیمان را در حوزه فلسطین جبران کنیم
جبلی در خاتمه افزود: با ابزار فیلم و سریالسازی میتوانیم این منطق را به مردم منتقل کنیم که زوال اسرائیل نزدیک است. ما در صداوسیما پذیرای طرحهای خوب در زمینه تولید فیلم و سریال هستیم؛ باید به سرعت عقبماندگی خود را در این زمینه جبران کنیم. نباید روزی فرابرسد که شاهد آزادی فلسطین باشیم و ما به عنوان رسانه کاری در شأن آن روز انجام نداده باشیم.
انتهای پیام/